- 47 kg, kvar 3 kg till delmål 2

Ja denna veckan blev det lite plus på 0,7 kg. Jag har hamnat i en upp och ner platå i några veckor nu, detta är vanligt att man gör det. 47 kg är mycket som kroppen har förlorat på en kort tid, så klart är det lite "obalans" i kroppen.
Jag märker det på att jag är mycket trött fortfarande, tycker man borde vara piggare efter att gått ner så mycket. Läste någonstans att det första året kan man vara trött för kroppen förlorar så mycket då.

Jag glömde skriva detta inlägg i morse så jag fick ta fika pausen till det.
Idag var vi ute och åt på jobbet, fanns valet chili con carne eller korv stroganoff. Där gick chilin bort direkt för det var färs i... så korven fick det bli, hade inga problem med den, vet ju inte vad det är för fetthalt i den. Ingen dumpning av det. Gott.

Promenad blev det till och från matstället i rask takt (för min del hehe)

Ha en ny och skön vecka
Kramizz
Vikten - Vågen

Kyckling i Sataysås

Idag blev det att fixa lite mat... latmat som jag kallar det. Då menar jag halvfabrikat så man lätt kan fixa till lite mat utan att behöva köpa hem en massa ingredienser och gå efter recept.

När jag var i Amsterdam så fastande jag för Sataysåsen... eller jordnötås skulle man kunna säga. De är verkligen galna i denna såsen där. Man hittade den på flera hyllor i butiken.
Så jag såg en burk här hemma på Willys så jag passade på att köpa med den hem... testa kan man alltid göra.
Såsen jag köpte...
Jag tycker inte alls den är stark, men det är vad jag känner. Jag äter stark mat.

Jag stekte ca 700 g strimlad kyckling och hade i en burk med vattenkastanjer... sen i med såsen och låt detta koka ihop. Jag valde att ha i mer salt för jag tyckte det saknades.
Till detta blev det ris, jag kokad upp alla tre påsar med ris jag hade hemma, ja ni vet de påsar man kan köpa där det är ca 2 portioner i varje påse.
Hej och hå vad ris det blev hehe...
Fick ut 12 portioner ris av detta som är normalt ca 6 portioner.
Av kycklingen blev det 10 portioner. 9 st åkte in i frysen och en portion mumsade jag på. :)
Jag gillar verkligen när det finns goda såser m.m. blir så bra när man är ensam och det gör att man inte behöver köpa hem en massa saker som blir gammalt. Ibland använder man bara ett par msk så blir flaska stående. Tycker det blir så onödiga pengar och slöseri.

Har en fråga... har ny fryst in nudlar någongång? Hur har det funkat?

Ha en gokväll
Kramizz
 
Enkelt - Kyckling - Mat

Olikheter

Tänk vad olika det gäller på de olika landstingen när man gör denna Gastric Bypass.

En del har bara två veckor att gå ner i vikt innan operation andra har 4 veckor. En del har 5% andra har 10% av vikten som man skall gå ner.

Vad får man äta eller inte osv är också olika från landsting till landsting.
Här får man allt gå på sitt sunda förnuft faktiskt för att leta information om det är stört omöjligt för att man får så olika svar.
Prata med dietisten för det landsting man tillhör för de kan hjälpa en på vägen gällande hur man skall äta. Värnamo som jag tillhör hade jag tur att jag fick äta under flytet men max 800 kcal per dag för jag kunde inte ta dessa drycker.
Bra är att läsa i denna bok som även har recept. Det är värt att ha den för ibland har man frågor nu efter 6 månader sedan operationen.

Portioner är något jag tänker på hela tiden... äter jag för mycket eller är det lagom... för när man är med i de olika grupperna på Facebook så ser man portionerna på vad andra äter... då tycker man verkligen att man överäter... men sedan tänker man... vi är alla olika. Vi som är gbp opererade äter olika stora portioner. Man måste ju bli mätt.
För visst ser jag tallrikar med lika mycket mat som jag äter och ibland tom mer än vad jag äter. Man skall alltid tänka hur mycket åt jag innan, är det mindre mängd än då, så är jag på rätt väg. Går jag ner i vikt? Ja då är jag på rätt väg.
Jag måste sluta att titta på det med att se de små portionerna och må dåligt av det... 

Något landsting skriver att man äter ca 1½- 3 dl och flera andra ca 3 dl. Ibland står det bara en halv normalportion... vad är då normal? om man inte vet det är det inte lätt.
Jag går efter 3 dl för att det får jag i mig och vet att jag skulle kunna få i mig mer, men jag har valt att inte äta mer för jag känner att det är nog och är det jag skall äta.
Från boken ovan...
Verkligen en bra frågor & svars lista...

Minst 6 mål om dagen skall det vara... det skall gå ca 2-3 timmar emellan måltiderna. Att det står minst har ju med hur mycket du får i dig, ex de som får i sig 1½-2 dl bör äta mer mål om dagen medans jag skall 6 mål, sedan beror det lite på hur länge man är vaken också kan jag tänka mig.

Vad får man inte äta eller skall undvika?
Här får man testa sig fram, vad tål man och vad tål man inte, det känner man. Första tiden skall man vara försiktig efter operationen.

Här så står det olika när det gäller mjölk/fil/yoghurt som mjölk m.m. en del säger mellan andra säger att det funkar med normalfeta... är det samma sak? Tänk nykelhålsmärkt för det är det bästa. Så "rena" produkter som vanligt skall man tänka.
Light produkter... skall man undvika, för en del innehåller mer socker i den så det blir lika mycker kalorier i det som det är i en normalfet produkt.

Vad undviker jag?
Jag testar faktiskt så mycket jag kan... tål magen det så funkar det. Det är ju oftast att man lätt kan få en dumpning av det och kanske ont i magen.
Bild från boken...
Apelsin och Clementin skall jag allt äta sedan när det kommer period för det, så får man se om man klarar klyftans skal, för jag vet en del som gör det. Rå vitkål har jag inte testat men i wok har det funkat fint. Ananas funkar också fint i en mindre mängd. Majs och ärtor funkar för mig :) Gröna äpplen skalar man så slipper man det hårda skalet.

Jag har inte suttit och ätit en fralla eller mjuk smörgås, men till något annat har jag ätit bröd som hamburgare med att plocka av det ena brödet eller ett tunnbröd eller tortilla funkar fint. Rostat bröd och liknade funkar också bra.

Jag äter "vit" pasta för jag tycker fullkorn smakar kartong. Har ingar problem med det heller... däremot klibbigt ris har jag inte testat, man kanske skulle göra det.

Hårdstekt kött... nää det funkar inte så bra att mala söndet... men tacoskall funkar fint har inte haft peoblem med det eller nötter.

Hur gör ni med räkor (kräftor) om man vill sitta och skala och äta... det tycker jag är svårt att mala sönder för det blir som gummi... eller är jag för noga att mala på?
Räkor i lag är mer porösa och lättare att tugga.

Jag kommer gå efter att smaka testa, tänk sunt gällande maten... tål man det så fortsätt ät med försiktighet. Samma säger dietisten... inte allt för light för vi behöver fettet för den lilla mängd man äter. Kohydrater är helt okej bara man inte äter mer än kroppen förbrukar. Vi äter så lite så man överäter inte det. Se bara till att proteinet är i större mängd på tallriken :)

Undvik allt för mycket socker, socker som är smaksättare är helt okej, det går inte att undvika och det är så liten mängd.

Lite tankar fårn mig
Kramizz

PS... detta gäller för mig, ni måste se hur det funkar för er, vi är alla olika... DS
Mat - Tankar